في المعنى

Omar's
Book Reviews

A Podcast in Arabic Language and with an English script
Sign up for my Newsletter
We guarantee 100% privacy. Your information will not be shared.
February 11, 2022

البجعة السوداء

The Impact of the Highly Improbable.
One time people thought all swans were white. Then, after uncountable observations of white swans, the black swan was discovered, and the definition changed forever. In his 2007 book, Nassim Taleb explores the nature of uncertainty. What he calls black swans are highly improbable events that are unforeseen. These unexpected events often have extreme outliers, such as wars, financial crises, and natural disasters. The book examines the weaknesses in predicting events that constantly surprise us and have irreversible consequences. The way our brains process knowledge conjoined with the tradition of statistical modeling leads us to believe that the future resembles the past. We are great at explaining occurrences and making sense of almost everything. But, even if our beliefs, ideas, and stories about the world are logically coherent and devoid of contradiction, this does not necessarily mean that they are accurate and reflect reality. Taleb addresses the problem of epistemology; how do we know what we know? He establishes his argument on the work of earlier philosophers, mainly the 18th century David Hume and 20th century Karl Popper, who assumed that we don't know as much as we think we know. The central topic in the book is to criticize the misuse of prediction or forecasting the future based on past events, especially in the fields of finance and economics. The debates about the inductive method, or how and when we can generalize from limited data, have a long history with philosophy. The philosopher David Hume believed that the experiences of our senses are the substantial basis for acquiring knowledge and distinguished between the matter of fact and relations of ideas. Matter of fact is falsifiable; a statement like all swans are white can be refuted with a single factual observation. In contrast, the relational ideas, a relation such as one plus one equals two, can't be falsified by new evidence. The principle distinguishment made by Hume has a profound influence on the philosophical engagement in the causality argument; cause-and-effect are no longer forces embodied in nature but rather reflections of our expectations. A billiard ball striking another, no matter how intelligent we are, the only way to predict how the other ball will move depends on our experience. If we have never seen a billiards game before, we cannot know the effect of the collision.
Read More
January 3, 2021

التزييف العميق ودستوبيا المعلومات

حلقة 10 كتاب "التزييف العميق" لـ نينا شيك
صحيح أن التكنولوجيا جعلت وباستمرار التلاعب في الصور والفيديوهات أكثر سهولة (من خلال عدد من البرامج مثل الفوتوشوب أو الفلاتر على إنستغرام وسناب تشات على سبيل المثال) ولكن مع التقدّم الذي طرأ مؤخرًا على الذكاء الاصطناعي، فالأمور لن تبقى عند ذلك المستوى من التلاعب. وعندما تصير الماكينات قويّة لدرجة تستطيع معها توليد ميديا مركّبة بالكامل ومن دون تدخّل بشري، سيكون لذلك آثار كبيرة على كيفيّة إنتاج المحتوى والتواصل وتفسير العالم…. صحيح أن هذه التكنولوجيا لا تزال في بداياتها لكن في غضون سنوات قليلة، سيكون أي شخص، بحوزته هاتف ذكي، قادرًا على إنتاج أفلام بمؤثرات من مستوى مؤثرات هوليود… وبتكلفة تكاد تكون صفرًا والحد الأدنى من المهارة والجهد
Read More
December 12, 2020

ما بين البحث العلمي والتأمل الميتافيزيقي

حلقة 9 نقاش "كتاب الأنقليس" لمؤلفه باتريك سفينسون
عنوان كتاب اليوم "كتاب الأنقليس" لمؤلفه باتريك سفينسون، والأنقليس لمن لا يعرف هو نوع من سمك ثعبان البحر…. وباتريك سفينسون يعمل في مجال الصحافة الثقافيّة والفنيّة، ويعيش مع عائلته في مدينة مالمو السويديّة، وكتاب الأنقليس هو كتابه الأول. والمميز في الكتاب هو الأسلوب القصصي المشوق.. وما ساعد الكاتب أنّ جهود البحث العلمي حول الأنقليس تصلح أن تكون بالفعل قصة مثيرة. وعندما نشر سفينسون كتابه العام الماضي، لم يتوقّع أن يترجم إلى ما يقرب من 40 لغة بعد مضي أقل من سنة على نشره، واعتقد أنّه كان يكتب في موضوع يهم شريحة محدودة من الناس المهتمّين ولن ينال اهتمامًا واسعًا.
Read More
November 21, 2020

السيبرانية ودورها في عالم اليوم

حلقة 8 نقاش كتاب "الاستخدام البشري للكائنات البشرية" لمؤلفه نوربرت وينر/القسم الثاني
أتابع في هذه الحلقة ما بدأته في الجزء الأول من نقاش لكتاب "الاستخدام البشري للكائنات البشرية" لمؤلّفه نوربرت وينر، وأتناول في هذا الجزء أفكار الكتاب عن التعلم والحوسبة وتعلّم الماكينة، وتنبؤ وينر بالثورة الرقمية أو مايسميه "الثورة الصناعية الثانية" وأناقش أين أصاب وينر وأين أخطأ.
Read More
November 14, 2020

السيبرانية ودورها في عالم اليوم

حلقة ٧ نقاش كتاب "الاستخدام البشري للكائنات البشرية" لمؤلفه نوربرت وينر/القسم الأول
عنوان الكتاب الذي سأبدأ نقاشه في حلقة اليوم "الاستخدام البشري للكائنات البشريّة" (بالإنجليزية: The human use of human beings) وهو كتاب نوربرت وينر الذي نشر أوّل مرّة عام 1950… وكان الكتاب تعميمًا لأفكار كتاب وينر ذائع الصيت السيبرنتيك: أو القيادة والتحكّم في الكائن الحي والماكينة الذي نشر عام (1948) وفيه قام وينر بفحص التفاعل بين البشر والماكينات في عالم يزداد قوةً وكفاءة في مجال الحوسبة، لكنّ هذه الطبعة تم سحبها بعد أن تعرّض وينر لضغط من الـ أف بي آي، وأعيدت طباعة الكتاب ونشره في عام 1954 بعد أن حُذف منه الفصل 12 بالكامل، وهو الفصل الذي انتقد فيه الـ أف بي آي مباشرة، واختفت العديد من الأفكار الراديكاليّة من الفصل الأول.
Read More
مدونة عمر السعدي linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram